fbpx

Biksemad med hokkaido græskar

En god omgang traditionel biksemad hvor kartoflerne bare er skiftet ud med hokkaido. Nemmere bliver det næsten ikke. Hokkaido er dejlig mild og rund i smagen, hvorfor den fungerer fantastisk i en omgang af retten her. Her spiller de fint sammen med kød med smag. Jeg bruger stort set altid at lave en portion frikadeller som kød i retten – andre bruger gerne rester eller små stykker steg. Sådan er vi så forskellige. Men en omgang biksemad med hokkaidogræskar og så et par spejlæg til – det er comfort food, der batter. Som alternativ til hokkaidogræskar kan du også bruge eksempelvis glaskål eller kinaradise. Jeg har også lavet det mange gange med blomkål i stedet. Alle milde, men solide erstatninger.

Biksemad med hokkaido - LCHF Lowcarb KETO - aftensmad - Lowcarb Livsstil

Biksemad med hokkaido græskar

Forb. tid 30 minutter
Tilb. tid 20 minutter
Antal 4 personer

Ingredienser
  

  • 1 stk. Hokkaidogræskar
  • 500 g. Svinefars
  • 2 stk. Løg
  • 2 stk. Æg
  • 2 spsk. Pofiber
  • Salt, peber
  • Olivenolie til stegning
  • Evt. flydende fond

Sådan gør du
 

  • Jeg laver altid biksemad med hjemmelavede frikadeller, derfor er der også en opskrift på frikadeller her. Ellers kan man lave det med en hvilken som helst rest kød eller lignende

Frikadeller

  • Snit løg fint
  • Rør fars med løg, æg, salt og peber
  • Tilføj Pofiber til ønsket konsistens
  • Steg frikadellerne på panden i olivenolie
  • Lad frikadellerne køle af og skær dem herefter i tern

Biksemad

  • Snit løg groft
  • Skær skrallen af hokkaigræskaret
  • Halver græskaret og fjern midten med kerner
  • Skær resten i små tern
  • Varm en sauterpande op med smør eller olivenolie og steg løgternene heri, til de er klare
  • Tilsæt ternene af hokkaidogræskar og lad dem stege med, til de bliver møre
  • Tilsæt frikadelleternene og smag til med salt, peber og evt. fond
  • Server gerne med stegte spejlæg til

Nysgerrig på mere? Se flere opskrifter HER

Læg en kommentar